czwartek, 19 lipca 2018

Friedrich August von Hayek cz.2

Społeczeństwo, które nie uznaje, że każda jednostka ma własne wartości, do których jest uprawnione, nie może mieć szacunku dla godności jednostki i nie może naprawdę znać wolności.

Jeśli chcemy zachować wolne społeczeństwo, musimy koniecznie uznać, że celowość danego problemu nie jest wystarczającym uzasadnieniem dla stosowania przymusu.

Przymus jest zły, właśnie dlatego, że ... eliminuje jednostkę jako osobę myślącą i wartościującą, i czyni go nagim narzędziem w osiąganiu celów innych.

Argumentem za wolnością jest ... argument ... przeciw użyciu przymusu, aby uniemożliwić innym robienie czegoś lepszego.

Indywidualna wolność ... pokazuje, że niektóre sposoby życia są bardziej skuteczne niż inne.

Wolność oznacza nie tylko, że dana osoba ma zarówno szansę, jak i ciężar wyboru; oznacza to również, że musi ponieść konsekwencje ... Wolność i odpowiedzialność są nierozłączne .

Wolność nie jest tylko jedną szczególną wartością ... jest źródłem i warunkiem większości wartości moralnych. To, co wolne społeczeństwo oferuje jednostce, jest czymś więcej niż to, co byłby w stanie zrobić, gdyby tylko był wolny. 

Wszystkie teorie polityczne zakładają ... że większość ludzi jest ignorantami. Ci, którzy głoszą wolność, różnią się ... w tym, że zaliczają się zarówno do ignorantów, jak i do najmądrzejszych .

Indywidualista ... dostrzega ograniczenia mocy indywidualnego rozumu i dlatego opowiada się za wolnością.

Kiedy agendy rządowe otrzymają szerokie uprawnienia przymusu, takich uprawnień nie można skutecznie kontrolować.

Głównym złem jest nieograniczony rząd ... nikt nie jest uprawniony do władania nieograniczoną siłą.

Kontrola ekonomiczna ... jest kontrolą środków dla wszystkich naszych celów. A ktokolwiek ma kontrolę nad środkami, musi także ustalić, które cele mają być realizowane. 

Argumenty za indywidualną wolnością opierają się w dużej mierze na uznaniu nieuniknionej i powszechnej ignorancji każdego z nas w odniesieniu do wielu czynników, od których zależą osiągnięcia naszych celów i dobrobytu.

System prywatnej własności jest najważniejszą gwarancją wolności, nie tylko dla tych, którzy posiadają własność, ale nie mniej dla tych, którzy jej nie posiadają.

Nie ma usprawiedliwienia dla przekonania, że ​​dopóki władza jest przyznana przez demokratyczną procedurę, nie może być arbitralna ... to nie źródło, ale ograniczenie władzy uniemożliwia jej arbitralność.

Równość ogólnych zasad prawa i postępowania ... jest jedynym rodzajem równości sprzyjającym wolności i jedynej równości, którą możemy zapewnić bez niszczenia wolności.

Pod rządami prawa ... jednostka może swobodnie realizować swoje osobiste cele i pragnienia, pewna, że ​​władza rządu nie zostanie użyta celowo, aby udaremnić jego wysiłki.

Planowanie gospodarcze, regulacja i interwencja otwierają drogę do totalitaryzmu, budując strukturę władzy, którą nieuchronnie zdobędą najbardziej żądni władzy i pozbawieni skrupułów. 

-- ekonomista austriacki i filozof polityki znany z obrony zasad gospodarki wolnorynkowej
A society that does not recognize that each individual has values of his own which he is entitled to follow can have no respect for the dignity of the individual and cannot really know freedom.

If we wish to preserve a free society, it is essential that we recognize that the desirability of a particular object is not sufficient justification for the use of coercion.

Coercion is evil precisely because it…eliminates an individual as a thinking and valuing person and makes him a bare tool in the achievement of the ends of another.

The argument for liberty is…an argument…against the use of coercion to prevent others from doing better.

Individual liberty…demonstrate[s] that some manners of living are more successful than others.

Liberty not only means that the individual has both the opportunity and the burden of choice; it also means that he must bear the consequences…Liberty and responsibility are inseparable.

Liberty is not merely one particular value…it is the source and condition of most moral values. What a free society offers to the individual is much more than what he would be able to do if only he were free.

All political theories assume…that most individuals are very ignorant. Those who plead for liberty differ…in that they include among the ignorant themselves as well as the wisest.”

The individualist…recognizes the limitations of the powers of individual reason and consequently advocates freedom.

Once wide coercive powers are given to government agencies…such powers cannot be effectively controlled.

The chief evil is unlimited government…nobody is qualified to wield unlimited power.

Economic control…is the control of the means for all our ends. And whoever has control of the means must also determine which ends are to be served.

The case for individual freedom rests largely upon the recognition of the inevitable and universal ignorance of all of us concerning a great many of the factors on which the achievements of our ends and welfare depend.

The system of private property is the most important guarantee of freedom, not only for those who own property, but scarcely less for those who do not.

There is no justification for the belief that, so long as power is conferred by democratic procedure, it cannot be arbitrary…it is not the source but the limitation of power which prevents it from being arbitrary.

Equality of the general rules of law and conduct…is the only kind of equality conducive to liberty and the only equality which we can secure without destroying liberty.

Under the Rule of Law…the individual is free to pursue his personal ends and desires, certain that the powers of government will not be used deliberately to frustrate his efforts.

Economic planning, regulation, and intervention pave the way to totalitarianism by building a power structure that will inevitably be seized by the most power-hungry and unscrupulous.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz