Technologie przemysłowe | |
---|---|
w warunkach interwencjonizmu | w warunkach wolnego rynku |
struktury pionowe - hierarchia i podległość | struktury poziome - organizowanie zespołów celowych |
szef jest panem i władcą | szef jest strażnikiem zasad współpracy |
przymus | partnerstwo |
konserwatyzm | innowacyjność |
dążenie do zdobywania wyższych i lepiej płatnych stanowisk | przymus zwiększania wydajności pracy |
nie zważanie na wydajność i koszty pracy - w razie czego państwo zainterweniuje | pilne baczenie na wydajność i koszty pracy - w razie czego wolny rynek nie daruje |
priorytet przemysłu propaństwowego (miejsca pracy i agresja), głównie ciężkiego | priorytet przemysłu prokonsumenckiego |
dominacja produkcji nad usługami | dominacja usług nad produkcją |
praca skoszarowana narzucająca na pracownika więzy procedur | praca zdecentralizowana stawiająca na odpowiedzialność pracownika |
nie motywuje do samodoskonalenia (szkolenia są sposobem na urwanie się z pracy) | motywuje do samodoskonalenia (ludzie chcą się uczyć sami i na własny koszt) |
praca szablonowa | praca zindywidualizowana |
produkcja masowa | nadążne programy produkcji |
dążenie do zapewniania pracy człowiekowi | dążenie do automatyzacji pracy |
sztywne zarządzanie centralne | nadążne zarządzanie rozproszone |
Miejmy nadzieję, że rządy przyszłości będą lepiej od współczesnych rozumieć prawidłowości komunikacji i sterowania w społeczeństwie, rozwijając metodycznie drugi z wymienionych wariantów socjotechnicznych. Jeśli jednak świat przyszłości nie ma się stać światem Orwella i Kafki – granicę dopuszczalności form i kierunków samorealizacji wyznaczać musi wolność jednostki i związana z nią nieuchronnie jawność niezależnej opinii publicznej. Wolność we współczesnym tego słowa znaczeniu to nic innego jak wolność samorealizacji w takich formach i kierunkach, które nie stanowią zagrożenia dla innych jednostek; zapewnienie tego jest zadaniem struktury społecznej. Najtrudniejszym problemem będzie określenie granicy tej wolności, zmienia się ona bowiem nieustannie wraz z rozwojem cywilizacyjnym. Jeśli wolność ta nie ma się stać samowolą, przywilejem dla wybranych, a więc niewolą dla pozostałych, musi się z nią wiązać równość, która dziś jest pojmowana jako równy dla wszystkich dostęp (access) do źródeł informacji. Tak pojęta wolność i równość nie tylko nie będzie – wbrew różnego rodzaju konserwatystom – hamulcem rozwoju naukowo-technicznego, ekonomicznego i „kulturowego” świata, lecz stanowić będzie konieczną przesłankę tego rozwoju.
Jesteśmy potomkami nie tych, co dali się zabić i zjeść, lecz tych, co zabijali i zjadali.
Rabunek jest najstarszym bodajże wynalazkiem uwalniającym człowieka od pracy, a wojna może skutecznie rywalizować z magią w dążeniu do uzyskania czegoś za nic: posiadania kobiet mimo braku osobistego uroku, zdobywania władzy mimo braku inteligencji, korzystania z owoców żmudnej i systematycznej pracy bez kiwnięcia palcem i bez przyswojenia sobie najprostszych choćby umiejętności w jakimkolwiek pożytecznym zawodzie. Znęcony takimi możliwościami myśliwy, w miarę rozwoju cywilizacji, zabiera się do systematycznych podbojów, ugania się za niewolnikami, za łupem, za władzą i wreszcie tworzy polityczną organizację: państwo, by zapewnić sobie regularny roczny haracz, narzucając w zamian minimum niezbędnej władzy”.
Mam poważne podstawy, by przypuszczać, że model ten, zdobywania orężem tego, co inni osiągnęli za pomocą pracy i inwencji nie przeszedł jeszcze do historii.
(Życie systemów)
-- autor licznych publikacji oraz książek z zakresu cybernetycznej teorii systemów,
twórca idei politycznej nowego społeczeństwa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz