Różnica między libertarianizmem a socjalizmem polega na tym, że libertarianie tolerują istnienie socjalistycznej wspólnoty, ale socjaliści nie mogą tolerować wolnościowej wspólnoty.
To sprawowanie władzy, a nie korzystanie z wolności, wymaga usprawiedliwienia.
-- amerykański komentator polityczny i ekonomiczny, publicysta, autor książki "Libertarianizm"
poniedziałek, 30 lipca 2018
sobota, 28 lipca 2018
Jean-Baptiste Colbert
Sztuka opodatkowania polega na takim podskubywaniu gęsi, by uzyskać jak najwięcej pierza, a przy tym jak najmniej syku.
-- minister finansów Ludwika XIV
-- minister finansów Ludwika XIV
czwartek, 26 lipca 2018
René Chateaubriand
Idziemy do rewolucji powszechnej, demokratycznej, ale co potem? Ludy i ludzie zniwelują się w równości; niwelacja dusz i charakterów, panowanie liczby nad inteligencją, chaos partyj mnożących się i rozpadających na coraz mniejsze, wreszcie dyktatorskie despotyzmy jako nieunikniona konsekwencja demokratycznej głupoty, demokratycznego bezładu; despotyzmy te nie będą długotrwałe, ale będą nieznośnie twarde, po czym nastąpi epoka długiego gnicia
-- francuski pisarz, polityk i dyplomata
-- francuski pisarz, polityk i dyplomata
poniedziałek, 23 lipca 2018
Alice Smith
Jako socjalistka nienawidzę faszyzmu, dlatego chcę wziąć twoje pieniądze, wydać je na rzeczy, które lubię, a jeśli się sprzeciwiasz, wsadzić cię do więzienia.
Kiedy państwo wykorzystuje pieniądze podatkowe na złe cele, unikanie płacenia podatków jest moralnym obowiązkiem.
-- pra pra pra wnuczka Adama Smitha
https://twitter.com/TheAliceSmith
Kiedy państwo wykorzystuje pieniądze podatkowe na złe cele, unikanie płacenia podatków jest moralnym obowiązkiem.
-- pra pra pra wnuczka Adama Smitha
https://twitter.com/TheAliceSmith
sobota, 21 lipca 2018
Josef Brodski
Człowiek wolny różni się od człowieka zniewolonego właśnie tym, że w wypadku katastrofy, niepowodzenia, klęski, nigdy nie obwinia okoliczności, kogoś innego, władzy – on obwinia samego siebie. Człowiek zniewolony zawsze uważa, że ktoś inny winien temu co się stało.
-- jeden z największych rosyjskich i amerykańskich poetów i eseistów XX wieku. Laureat Nagrody Nobla
czwartek, 19 lipca 2018
Friedrich August von Hayek cz.2
Społeczeństwo, które nie uznaje, że każda jednostka ma własne wartości, do których jest uprawnione, nie może mieć szacunku dla godności jednostki i nie może naprawdę znać wolności.
Jeśli chcemy zachować wolne społeczeństwo, musimy koniecznie uznać, że celowość danego problemu nie jest wystarczającym uzasadnieniem dla stosowania przymusu.
Przymus jest zły, właśnie dlatego, że ... eliminuje jednostkę jako osobę myślącą i wartościującą, i czyni go nagim narzędziem w osiąganiu celów innych.
Argumentem za wolnością jest ... argument ... przeciw użyciu przymusu, aby uniemożliwić innym robienie czegoś lepszego.
Indywidualna wolność ... pokazuje, że niektóre sposoby życia są bardziej skuteczne niż inne.
Wolność oznacza nie tylko, że dana osoba ma zarówno szansę, jak i ciężar wyboru; oznacza to również, że musi ponieść konsekwencje ... Wolność i odpowiedzialność są nierozłączne .
Wolność nie jest tylko jedną szczególną wartością ... jest źródłem i warunkiem większości wartości moralnych. To, co wolne społeczeństwo oferuje jednostce, jest czymś więcej niż to, co byłby w stanie zrobić, gdyby tylko był wolny.
Wszystkie teorie polityczne zakładają ... że większość ludzi jest ignorantami. Ci, którzy głoszą wolność, różnią się ... w tym, że zaliczają się zarówno do ignorantów, jak i do najmądrzejszych .
Indywidualista ... dostrzega ograniczenia mocy indywidualnego rozumu i dlatego opowiada się za wolnością.
Kiedy agendy rządowe otrzymają szerokie uprawnienia przymusu, takich uprawnień nie można skutecznie kontrolować.
Głównym złem jest nieograniczony rząd ... nikt nie jest uprawniony do władania nieograniczoną siłą.
Kontrola ekonomiczna ... jest kontrolą środków dla wszystkich naszych celów. A ktokolwiek ma kontrolę nad środkami, musi także ustalić, które cele mają być realizowane.
Argumenty za indywidualną wolnością opierają się w dużej mierze na uznaniu nieuniknionej i powszechnej ignorancji każdego z nas w odniesieniu do wielu czynników, od których zależą osiągnięcia naszych celów i dobrobytu.
System prywatnej własności jest najważniejszą gwarancją wolności, nie tylko dla tych, którzy posiadają własność, ale nie mniej dla tych, którzy jej nie posiadają.
Nie ma usprawiedliwienia dla przekonania, że dopóki władza jest przyznana przez demokratyczną procedurę, nie może być arbitralna ... to nie źródło, ale ograniczenie władzy uniemożliwia jej arbitralność.
Równość ogólnych zasad prawa i postępowania ... jest jedynym rodzajem równości sprzyjającym wolności i jedynej równości, którą możemy zapewnić bez niszczenia wolności.
Pod rządami prawa ... jednostka może swobodnie realizować swoje osobiste cele i pragnienia, pewna, że władza rządu nie zostanie użyta celowo, aby udaremnić jego wysiłki.
Planowanie gospodarcze, regulacja i interwencja otwierają drogę do totalitaryzmu, budując strukturę władzy, którą nieuchronnie zdobędą najbardziej żądni władzy i pozbawieni skrupułów.
-- ekonomista austriacki i filozof polityki znany z obrony zasad gospodarki wolnorynkowej
Jeśli chcemy zachować wolne społeczeństwo, musimy koniecznie uznać, że celowość danego problemu nie jest wystarczającym uzasadnieniem dla stosowania przymusu.
Przymus jest zły, właśnie dlatego, że ... eliminuje jednostkę jako osobę myślącą i wartościującą, i czyni go nagim narzędziem w osiąganiu celów innych.
Argumentem za wolnością jest ... argument ... przeciw użyciu przymusu, aby uniemożliwić innym robienie czegoś lepszego.
Indywidualna wolność ... pokazuje, że niektóre sposoby życia są bardziej skuteczne niż inne.
Wolność oznacza nie tylko, że dana osoba ma zarówno szansę, jak i ciężar wyboru; oznacza to również, że musi ponieść konsekwencje ... Wolność i odpowiedzialność są nierozłączne .
Wolność nie jest tylko jedną szczególną wartością ... jest źródłem i warunkiem większości wartości moralnych. To, co wolne społeczeństwo oferuje jednostce, jest czymś więcej niż to, co byłby w stanie zrobić, gdyby tylko był wolny.
Wszystkie teorie polityczne zakładają ... że większość ludzi jest ignorantami. Ci, którzy głoszą wolność, różnią się ... w tym, że zaliczają się zarówno do ignorantów, jak i do najmądrzejszych .
Indywidualista ... dostrzega ograniczenia mocy indywidualnego rozumu i dlatego opowiada się za wolnością.
Kiedy agendy rządowe otrzymają szerokie uprawnienia przymusu, takich uprawnień nie można skutecznie kontrolować.
Głównym złem jest nieograniczony rząd ... nikt nie jest uprawniony do władania nieograniczoną siłą.
Kontrola ekonomiczna ... jest kontrolą środków dla wszystkich naszych celów. A ktokolwiek ma kontrolę nad środkami, musi także ustalić, które cele mają być realizowane.
Argumenty za indywidualną wolnością opierają się w dużej mierze na uznaniu nieuniknionej i powszechnej ignorancji każdego z nas w odniesieniu do wielu czynników, od których zależą osiągnięcia naszych celów i dobrobytu.
System prywatnej własności jest najważniejszą gwarancją wolności, nie tylko dla tych, którzy posiadają własność, ale nie mniej dla tych, którzy jej nie posiadają.
Nie ma usprawiedliwienia dla przekonania, że dopóki władza jest przyznana przez demokratyczną procedurę, nie może być arbitralna ... to nie źródło, ale ograniczenie władzy uniemożliwia jej arbitralność.
Równość ogólnych zasad prawa i postępowania ... jest jedynym rodzajem równości sprzyjającym wolności i jedynej równości, którą możemy zapewnić bez niszczenia wolności.
Pod rządami prawa ... jednostka może swobodnie realizować swoje osobiste cele i pragnienia, pewna, że władza rządu nie zostanie użyta celowo, aby udaremnić jego wysiłki.
Planowanie gospodarcze, regulacja i interwencja otwierają drogę do totalitaryzmu, budując strukturę władzy, którą nieuchronnie zdobędą najbardziej żądni władzy i pozbawieni skrupułów.
-- ekonomista austriacki i filozof polityki znany z obrony zasad gospodarki wolnorynkowej
poniedziałek, 16 lipca 2018
Ben Shapiro
Socjalizm jest najbardziej samolubną filozofią w historii ludzkości. Jego podstawowa zasada, "oddycham więc jesteś coś winien" to bzdura.
Wolność słowa i myśli ma znaczenie, zwłaszcza gdy chodzi o mowę i myśl, z którymi się nie zgadzamy. W chwili, gdy większość decyduje się zniszczyć ludzi za angażowanie się w myśl, której nie lubi, zbrodnio-myśl staje się rzeczywistością.
Socjalizm narusza przynajmniej trzy z dziesięciu przykazań: zamienia rząd w Boga, legalizuje złodziejstwo i zwiększa chciwość. Dyskusje na temat nierówności dochodów nie są przecież związane z dobrobytem, lecz z drobną złośliwością. Dlaczego miałbyś dbać o to, ile pieniędzy zarabiam, dopóki jesteś szczęśliwy?
Historia bankructwa w Detroit była dość prosta: pozwól kapitalizmowi stworzyć miasto, prowadź kampanię przeciwko nierównościom dochodów, opodatkuj twórców miejsc pracy, aż zaczną uciekać, zwiększ wydatki rządowe w celu zwiększenia zatrudnienia, obiecaj hojne plany emerytalne, aby utrzymać ludzi głosujących na błędne programy. Spłucz, umyj i powtórz.
-- Amerykański konserwatywny komentator polityczny i pisarz
Wolność słowa i myśli ma znaczenie, zwłaszcza gdy chodzi o mowę i myśl, z którymi się nie zgadzamy. W chwili, gdy większość decyduje się zniszczyć ludzi za angażowanie się w myśl, której nie lubi, zbrodnio-myśl staje się rzeczywistością.
Socjalizm narusza przynajmniej trzy z dziesięciu przykazań: zamienia rząd w Boga, legalizuje złodziejstwo i zwiększa chciwość. Dyskusje na temat nierówności dochodów nie są przecież związane z dobrobytem, lecz z drobną złośliwością. Dlaczego miałbyś dbać o to, ile pieniędzy zarabiam, dopóki jesteś szczęśliwy?
Historia bankructwa w Detroit była dość prosta: pozwól kapitalizmowi stworzyć miasto, prowadź kampanię przeciwko nierównościom dochodów, opodatkuj twórców miejsc pracy, aż zaczną uciekać, zwiększ wydatki rządowe w celu zwiększenia zatrudnienia, obiecaj hojne plany emerytalne, aby utrzymać ludzi głosujących na błędne programy. Spłucz, umyj i powtórz.
-- Amerykański konserwatywny komentator polityczny i pisarz
sobota, 14 lipca 2018
czwartek, 12 lipca 2018
Ai Weiwei
Wolność to prawo kwestionowania wszystkiego.
Internet jest niekontrolowany, a jeśli Internet jest niekontrolowany, wolność wygra. To takie proste.
-- chiński artysta, architekt
Internet jest niekontrolowany, a jeśli Internet jest niekontrolowany, wolność wygra. To takie proste.
-- chiński artysta, architekt
poniedziałek, 9 lipca 2018
Helmut Schoeck
Warunkiem sine qua non samorzutnego rozwoju , jest ograniczenie w danej społeczności zakresu i natężenia zawiści, czyli okiełznanie zawistników.
Historia cywilizacji jest rezultatem niezliczonych klęsk zawiści. Tylko tam, gdzie zawiść ponosi klęskę, w ogóle może pojawić się „impuls rozwojowy i wzrostowy”. Jeśli poziom zawiści jest zbyt wysoki, panuje stagnacja; zawiść niszczy kreatywność, innowacyjność i produktywność, zabija dążenie do przewyższenia innych w danej dziedzinie; tworzy nieprzezwyciężalną barierę dla rozwoju, niszczy potencjał rozwojowy danej społeczności. Zagadkę „cudu europejskiego”, czyli właśnie samorzutnego rozwoju cywilizacji europejskiej, jej niezwykłej dynamiki, można wyjaśnić m.in. tym, że zawiść została tutaj stłumiona poprzez systemy religijne i kulturowe.
Zawiść indywidualna jest ukryta, zawiść publiczna jawna, ale okryta płaszczem obłudy, zamaskowana hasłami równości i sprawiedliwości społecznej. Kiedy słyszymy kogoś nawołującego – w imię „sprawiedliwości społecznej” – do progresywnego opodatkowania, do zabrania zamożnym i przeznaczenia tych środków dla biednych, to powinno być czymś oczywistym, że kieruje nim nie miłość do biednych, ale zawiść wobec bogatych. Zawistnikowi satysfakcję i radość („Schadenfreude”) sprawia w pierwszym rzędzie możliwość zubożenia bogatszych, a nie poprawa położenia biednych.
-- austriacko-niemiecki socjolog i pisarz, autor "Zawiść: źródło agresji, destrukcji i biedy"
Historia cywilizacji jest rezultatem niezliczonych klęsk zawiści. Tylko tam, gdzie zawiść ponosi klęskę, w ogóle może pojawić się „impuls rozwojowy i wzrostowy”. Jeśli poziom zawiści jest zbyt wysoki, panuje stagnacja; zawiść niszczy kreatywność, innowacyjność i produktywność, zabija dążenie do przewyższenia innych w danej dziedzinie; tworzy nieprzezwyciężalną barierę dla rozwoju, niszczy potencjał rozwojowy danej społeczności. Zagadkę „cudu europejskiego”, czyli właśnie samorzutnego rozwoju cywilizacji europejskiej, jej niezwykłej dynamiki, można wyjaśnić m.in. tym, że zawiść została tutaj stłumiona poprzez systemy religijne i kulturowe.
Zawiść indywidualna jest ukryta, zawiść publiczna jawna, ale okryta płaszczem obłudy, zamaskowana hasłami równości i sprawiedliwości społecznej. Kiedy słyszymy kogoś nawołującego – w imię „sprawiedliwości społecznej” – do progresywnego opodatkowania, do zabrania zamożnym i przeznaczenia tych środków dla biednych, to powinno być czymś oczywistym, że kieruje nim nie miłość do biednych, ale zawiść wobec bogatych. Zawistnikowi satysfakcję i radość („Schadenfreude”) sprawia w pierwszym rzędzie możliwość zubożenia bogatszych, a nie poprawa położenia biednych.
-- austriacko-niemiecki socjolog i pisarz, autor "Zawiść: źródło agresji, destrukcji i biedy"
sobota, 7 lipca 2018
Henry Louis Mencken cz.4
Najbardziej niebezpiecznym człowiekiem dla każdego rządu jest człowiek, który potrafi sam myśleć, nie zważając na panujące przesądy i tabu.
Cały rząd, w swej istocie, jest spiskiem przeciwko niezależnemu człowiekowi: jego jedynym stałym celem jest uciskanie go i sparaliżowanie go.
Wolność i demokracja są odwiecznymi wrogami i każdy o tym wie, kto kiedykolwiek się nad tym zastanawiał.
Prawda rzeczywiście jest czymś, co ludzkość, z jakiegoś tajemniczego powodu, instynktownie nie lubi. Każdy człowiek, który próbuje to powiedzieć, jest niepopularny, a nawet gdy, dzięki czystej sile jego sprawy, zwycięża, zostaje potraktowany jako łajdak.
Uważam, że wolność jest jedyną prawdziwie wartościową rzeczą, którą ludzie wymyślili, przynajmniej w dziedzinie rządzenia, w ciągu tysięcy lat. Uważam, że lepiej być wolnym, niż nie być wolnym, nawet jeśli to pierwsze jest niebezpieczne, a drugie zapewnia bezpieczeństwo. Wierzę, że najlepsze cechy człowieka mogą rozkwitać tylko w wolnej atmosferze - że postępy dokonane w cieniu nadzorców są fałszywym postępem i nie mają trwałej wartości. Wierzę, że każdy człowiek, który zabierze wolność drugiego człowieka, stanie się tyranem i każdy, kto odda swoją wolność, nawet w najmniejszym stopniu, stanie się niewolnikiem.
Wierzę, że religia, ogólnie rzecz biorąc, była przekleństwem dla ludzkości - że jej niewielkie i znacznie przeceniane usługi po stronie etycznej zostały pokryte przez szkody wyrządzone jasnemu i uczciwemu myśleniu.
Uważam, że cały rząd jest zły, ponieważ każdy rząd musi bezwzględnie prowadzić wojnę z wolnością, a demokratyczna forma jest tak samo zła jak każda inna.
Wierzę w całkowitą wolność myśli i słowa - zarówno dla najskromniejszego człowieka jak i najpotężniejszego, i wierzę w maksymalną wolność postępowania, która jest zgodna z życiem w zorganizowanym społeczeństwie.
Uważam, że lepiej powiedzieć prawdę, niż kłamać. Uważam, że lepiej być wolnym niż być niewolnikiem. I wierzę, że lepiej jest wiedzieć, niż być ignorantem.
W tym przypadku jest to trochę niedokładne określenie, że wszystko nienawidzę. Zdecydowanie opowiadam się za zdrowym rozsądkiem, powszechną uczciwością i powszechną przyzwoitością. To sprawia, że na zawsze nie kwalifikuję się do żadnego publicznego urzędu w państwie.
Wierzę tylko w jedną rzecz, a to jest ludzka wolność. Jeśli kiedykolwiek człowiek osiągnie coś godnego, może się to zdarzyć tylko wtedy, gdy niezależni ludzie otrzymają całkowitą wolność do myślenia co chcą myśleć i mówienia co chcą powiedzieć. Jestem przeciwko każdemu człowiekowi i każdej organizacji, która dąży do ograniczenia lub zaprzeczenia tej wolności. . . [i] człowiek wolny może być pewien wolności tylko wtedy, gdy jest to dane wszystkim ludziom.
Państwo - lub, aby sprawa była bardziej konkretna, rząd - składa się z bandy ludzi dokładnie takich jak ty i ja. Nie mają żadnego specjalnego talentu do działalności rządowej; mają tylko talent do zdobywania i sprawowania urzędu.
Innymi słowy, rząd jest pośrednikiem w grabieży, a każde wybory to rodzaj wyprzedaży aukcyjnej skradzionych towarów.
Najgłębsze prawdy średniowiecza są teraz wyśmiewane przez uczniów. Najgłębsze prawdy demokracji będą wyśmiewane, za kilka stuleci, nawet przez nauczycieli.
Ludzkość poniosła sromotną porażkę, próbując wymyślić racjonalny system rządów. [...] Sztuka rządzenia jest w wyłącznym posiadaniu szarlatanów i oszustów. Tak było od najwcześniejszych dni i prawdopodobnie tak pozostanie do końca czasu.
W demokracji jedna ze stron zawsze poświęca swoją energię na próbę udowodnienia, że druga strona nie nadaje się do rządzenia - i obie strony często mają rację
Główna różnica między wolnym kapitalizmem a państwowym socjalizmem wydaje się następująca: że pod tym pierwszym człowiek dąży do własnej korzyści, otwarcie, szczerze i uczciwie, podczas gdy pod tym drugim czyni to skrycie i pod fałszywym pretekstem.
Cały rząd, w swej istocie, jest spiskiem przeciwko niezależnemu człowiekowi: jego jedynym stałym celem jest uciskanie go i sparaliżowanie go.
Wolność i demokracja są odwiecznymi wrogami i każdy o tym wie, kto kiedykolwiek się nad tym zastanawiał.
Prawda rzeczywiście jest czymś, co ludzkość, z jakiegoś tajemniczego powodu, instynktownie nie lubi. Każdy człowiek, który próbuje to powiedzieć, jest niepopularny, a nawet gdy, dzięki czystej sile jego sprawy, zwycięża, zostaje potraktowany jako łajdak.
Uważam, że wolność jest jedyną prawdziwie wartościową rzeczą, którą ludzie wymyślili, przynajmniej w dziedzinie rządzenia, w ciągu tysięcy lat. Uważam, że lepiej być wolnym, niż nie być wolnym, nawet jeśli to pierwsze jest niebezpieczne, a drugie zapewnia bezpieczeństwo. Wierzę, że najlepsze cechy człowieka mogą rozkwitać tylko w wolnej atmosferze - że postępy dokonane w cieniu nadzorców są fałszywym postępem i nie mają trwałej wartości. Wierzę, że każdy człowiek, który zabierze wolność drugiego człowieka, stanie się tyranem i każdy, kto odda swoją wolność, nawet w najmniejszym stopniu, stanie się niewolnikiem.
Wierzę, że religia, ogólnie rzecz biorąc, była przekleństwem dla ludzkości - że jej niewielkie i znacznie przeceniane usługi po stronie etycznej zostały pokryte przez szkody wyrządzone jasnemu i uczciwemu myśleniu.
Uważam, że cały rząd jest zły, ponieważ każdy rząd musi bezwzględnie prowadzić wojnę z wolnością, a demokratyczna forma jest tak samo zła jak każda inna.
Wierzę w całkowitą wolność myśli i słowa - zarówno dla najskromniejszego człowieka jak i najpotężniejszego, i wierzę w maksymalną wolność postępowania, która jest zgodna z życiem w zorganizowanym społeczeństwie.
Uważam, że lepiej powiedzieć prawdę, niż kłamać. Uważam, że lepiej być wolnym niż być niewolnikiem. I wierzę, że lepiej jest wiedzieć, niż być ignorantem.
W tym przypadku jest to trochę niedokładne określenie, że wszystko nienawidzę. Zdecydowanie opowiadam się za zdrowym rozsądkiem, powszechną uczciwością i powszechną przyzwoitością. To sprawia, że na zawsze nie kwalifikuję się do żadnego publicznego urzędu w państwie.
Wierzę tylko w jedną rzecz, a to jest ludzka wolność. Jeśli kiedykolwiek człowiek osiągnie coś godnego, może się to zdarzyć tylko wtedy, gdy niezależni ludzie otrzymają całkowitą wolność do myślenia co chcą myśleć i mówienia co chcą powiedzieć. Jestem przeciwko każdemu człowiekowi i każdej organizacji, która dąży do ograniczenia lub zaprzeczenia tej wolności. . . [i] człowiek wolny może być pewien wolności tylko wtedy, gdy jest to dane wszystkim ludziom.
Państwo - lub, aby sprawa była bardziej konkretna, rząd - składa się z bandy ludzi dokładnie takich jak ty i ja. Nie mają żadnego specjalnego talentu do działalności rządowej; mają tylko talent do zdobywania i sprawowania urzędu.
Innymi słowy, rząd jest pośrednikiem w grabieży, a każde wybory to rodzaj wyprzedaży aukcyjnej skradzionych towarów.
Najgłębsze prawdy średniowiecza są teraz wyśmiewane przez uczniów. Najgłębsze prawdy demokracji będą wyśmiewane, za kilka stuleci, nawet przez nauczycieli.
Ludzkość poniosła sromotną porażkę, próbując wymyślić racjonalny system rządów. [...] Sztuka rządzenia jest w wyłącznym posiadaniu szarlatanów i oszustów. Tak było od najwcześniejszych dni i prawdopodobnie tak pozostanie do końca czasu.
W demokracji jedna ze stron zawsze poświęca swoją energię na próbę udowodnienia, że druga strona nie nadaje się do rządzenia - i obie strony często mają rację
Główna różnica między wolnym kapitalizmem a państwowym socjalizmem wydaje się następująca: że pod tym pierwszym człowiek dąży do własnej korzyści, otwarcie, szczerze i uczciwie, podczas gdy pod tym drugim czyni to skrycie i pod fałszywym pretekstem.
-- amerykański dziennikarz, eseista, redaktor czasopisma, satyryk
czwartek, 5 lipca 2018
Friedrich von Schiller
Każdy, traktowany indywidualnie, jest możliwie umiarkowany i rozsądny, jako członek tłumu, od razu staje się durniem.
-- niemiecki poeta, filozof, historyk
-- niemiecki poeta, filozof, historyk
poniedziałek, 2 lipca 2018
ks. Jacek Gniadek
Rozdawanie cudzej własności nie jest dobroczynnością.
-- misjonarz werbista
https://www.jacekgniadek.com
sobota, 30 czerwca 2018
Leszek Nowak
"(...) opór zmusza państwo do podjęcia środków zaradczych polepszających warunki buntujących się kategorii klasy ludowej. Państwo zaradzić czemukolwiek może w jeden tylko wszakże sposób - rozbudowując nowe instytucje, zatrudniając nowe masy urzędnicze, obracając jeszcze większymi sumami pieniędzy, a więc - wzmacniając się samo. W rezultacie płynące z najlepszych nawet intencji działania państwa prowadzą do wzrostu tego, przeciw czemu wymierzony jest protest szczególnie wrażliwych kategorii społecznych - do wzrostu władzy.
(Własność i władza)
-- polski filozof i prawnik
(Własność i władza)
-- polski filozof i prawnik
czwartek, 28 czerwca 2018
Stanisław Leszczyński
Głos wolny, wolność ubezpieczający.
Jakie jest położenie do którego zepchnęliśmy lud naszego królestwa? Zredukowani przez cierpienie do stanu bydląt spędzają swe dni w leniwym ogłupieniu, które można pomylić z całkowitym brakiem uczuć: nie kochają żadnych sztuk, nie cenią żadnej przedsiębiorczości, pracują tylko dopóty obawiają się nagany; przekonani, że nie mogą się cieszyć owocami własnego pomyślunku, ograniczają własną pomysłowość, tłamszą własne talenty i nie czynią żadnych wysiłków, by je odkryć. Stąd przerażający niedobór nawet najzwyklejszych rzemieślników. Nie możemy się dziwić, że brakuje nam najbardziej podstawowych rzeczy, gdy ci którzy powinni je dostarczyć nie mogą mieć nadziei na najmniejszy zysk w zamian za wysiłek z ich dostarczenia! Tylko tam gdzie istnieje wolność, może zaistnieć naśladownictwo dobrych wzorów.
(Stanisław Leszczyński „O Euvres du Philosophe bienfaisant” – cytuję za John Adams „A Defence of the Contitution of the United States of America” 1797.)
-- król Polski, książę Lotaryngii i Baru, wolnomularz
poniedziałek, 25 czerwca 2018
Adolf Maria Bocheński
Niezwykle często zdarza się, że bogactwo kraju jest tym większe im mniejsza jest ingerencja państwa w życie gospodarcze i polityka racji stanu wymaga wówczas wolności życia gospodarczego.
-- polski publicysta i działacz polityczny
-- polski publicysta i działacz polityczny
sobota, 23 czerwca 2018
Vince Vaughn
czwartek, 21 czerwca 2018
George Carlin
Jeśli głosujesz, to nie masz prawa narzekać. Chciałeś pana, to go masz.
Nigdy nie lekceważ potęgi głupich ludzi w dużych grupach.
Rządy nie chcą populacji zdolnej do krytycznego myślenia, chcą posłusznych pracowników, ludzi na tyle sprytnych, by uruchamiać maszyny i na tyle głupich, by biernie akceptować ich sytuację. Nie masz wyboru. Masz właścicieli. Są twoimi właścicielami. Są właścicielami wszystkiego. Są właścicielami wszystkich ważnych gruntów. Są właścicielami i kontrolują korporacje. Już dawno kupili i zapłacili za Senat, Kongres, stanowe parlamenty, biura miejskie, mają sędziów w swoich tylnych kieszeniach i są właścicielami wszystkich dużych firm medialnych, więc kontrolują prawie wszystkie wiadomości i informacje, które usłyszysz.
Zadowoleni, chciwi, dobrze odżywiani biali ludzie wymyślili język, aby ukryć swoje grzechy. To takie proste. CIA już nikogo nie zabija, neutralizują ludzi lub wyludniają teren. Rząd nie kłamie, angażuje się w dezinformację. Pentagon faktycznie mierzy promieniowanie jądrowe w czymś, co nazywają jednostkami światła słonecznego. Izraelscy mordercy są nazywani komandosami, arabscy komandosi nazywani są terrorystami. Zabójcy Contra nazywani są bojownikami wolności. Cóż, jeśli przestępcy walczą z przestępczością, a strażacy walczą z ogniem, to o co walczą bojownicy o wolność?
-- amerykański komik typu stand-up, aktor
Nigdy nie lekceważ potęgi głupich ludzi w dużych grupach.
Rządy nie chcą populacji zdolnej do krytycznego myślenia, chcą posłusznych pracowników, ludzi na tyle sprytnych, by uruchamiać maszyny i na tyle głupich, by biernie akceptować ich sytuację. Nie masz wyboru. Masz właścicieli. Są twoimi właścicielami. Są właścicielami wszystkiego. Są właścicielami wszystkich ważnych gruntów. Są właścicielami i kontrolują korporacje. Już dawno kupili i zapłacili za Senat, Kongres, stanowe parlamenty, biura miejskie, mają sędziów w swoich tylnych kieszeniach i są właścicielami wszystkich dużych firm medialnych, więc kontrolują prawie wszystkie wiadomości i informacje, które usłyszysz.
Zadowoleni, chciwi, dobrze odżywiani biali ludzie wymyślili język, aby ukryć swoje grzechy. To takie proste. CIA już nikogo nie zabija, neutralizują ludzi lub wyludniają teren. Rząd nie kłamie, angażuje się w dezinformację. Pentagon faktycznie mierzy promieniowanie jądrowe w czymś, co nazywają jednostkami światła słonecznego. Izraelscy mordercy są nazywani komandosami, arabscy komandosi nazywani są terrorystami. Zabójcy Contra nazywani są bojownikami wolności. Cóż, jeśli przestępcy walczą z przestępczością, a strażacy walczą z ogniem, to o co walczą bojownicy o wolność?
-- amerykański komik typu stand-up, aktor
poniedziałek, 18 czerwca 2018
William Godwin
Ilekroć rząd zakłada, że uwolni nas od kłopotów z myśleniem za siebie, jedyną konsekwencją jaką wywołuje, to apatia i bezmyślność.
Właściwą metodą ograniczenia błędów nie jest brutalna siła, czy też regulacja, która jest jedną z form stosowania siły, dążąca do zredukowania ludzi do intelektualnej jednolitości;
ale wręcz przeciwnie, nauczenie każdego człowieka samodzielnego myślenia.
-- angielski publicysta polityczny i myśliciel, zaliczony do prekursorów anarchizmu, reformator pedagogiki
Właściwą metodą ograniczenia błędów nie jest brutalna siła, czy też regulacja, która jest jedną z form stosowania siły, dążąca do zredukowania ludzi do intelektualnej jednolitości;
ale wręcz przeciwnie, nauczenie każdego człowieka samodzielnego myślenia.
-- angielski publicysta polityczny i myśliciel, zaliczony do prekursorów anarchizmu, reformator pedagogiki
sobota, 16 czerwca 2018
Auberon Herbert
Nie uczynisz człowieka mądrzejszym, zabierając mu wolność działania. Człowiek może się uczyć tylko wtedy, gdy ma swobodę działania.
-- angielski pisarz, filozof
-- angielski pisarz, filozof
czwartek, 14 czerwca 2018
John Lennon
Problem z rządem takim jaki jest, polega na tym, że nie reprezentuje on ludzi, lecz ich kontroluje.
Nasze społeczeństwo jest rządzone przez szalonych ludzi dla szalonych celów. ... Myślę, że jesteśmy rządzeni przez maniaków dla maniakalnych celów i myślę, że jestem narażony na wyeliminowanie jako szalony za mówienie tego. To jest szalone.
-- brytyjski muzyk, kompozytor, wokalista i autor tekstów
Nasze społeczeństwo jest rządzone przez szalonych ludzi dla szalonych celów. ... Myślę, że jesteśmy rządzeni przez maniaków dla maniakalnych celów i myślę, że jestem narażony na wyeliminowanie jako szalony za mówienie tego. To jest szalone.
-- brytyjski muzyk, kompozytor, wokalista i autor tekstów
wtorek, 12 czerwca 2018
Groucho Marx
sobota, 9 czerwca 2018
Isabel Paterson
Obowiązkowy system edukacji oparty na opodatkowaniu, jest kompletnym modelem państwa totalitarnego.
Większość szkód na świecie wyrządzają dobrzy ludzie, i nie przez przypadek, wypadek lub zaniedbanie. Jest to rezultat ich świadomych działań, długiej wytrwałości, które są motywowane przez wzniosłe idee ku świetlanym celom.
Nie może być większego zakresu arbitralnej władzy, niż odebranie dzieci od rodziców, nauczenie ich wszystkiego, co władze zalecają, aby ich nauczano, i zabranie rodzicom funduszy na opłacenie procederu.
-- kanadyjska dziennikarka, pisarka
Większość szkód na świecie wyrządzają dobrzy ludzie, i nie przez przypadek, wypadek lub zaniedbanie. Jest to rezultat ich świadomych działań, długiej wytrwałości, które są motywowane przez wzniosłe idee ku świetlanym celom.
Nie może być większego zakresu arbitralnej władzy, niż odebranie dzieci od rodziców, nauczenie ich wszystkiego, co władze zalecają, aby ich nauczano, i zabranie rodzicom funduszy na opłacenie procederu.
-- kanadyjska dziennikarka, pisarka
czwartek, 7 czerwca 2018
Oscar Wilde
Biurokracja rozszerza się, aby sprostać potrzebom rosnącej biurokracji.
Demokracja oznacza po prostu rabunek ludzi przez ludzi dla ludzi.
Ludzie czasami dopytują się, jaka forma rządu jest najbardziej odpowiednia dla artysty. Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź. Formą rządu, która jest najbardziej odpowiednia dla artysty, jest brak rządu.
-- irlandzki poeta, prozaik, dramatopisarz i filolog klasyczny
Demokracja oznacza po prostu rabunek ludzi przez ludzi dla ludzi.
Ludzie czasami dopytują się, jaka forma rządu jest najbardziej odpowiednia dla artysty. Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź. Formą rządu, która jest najbardziej odpowiednia dla artysty, jest brak rządu.
-- irlandzki poeta, prozaik, dramatopisarz i filolog klasyczny
poniedziałek, 4 czerwca 2018
sobota, 2 czerwca 2018
Henry Hazlitt 2
Rząd nie może udzielić przemysłowi żadnej pomocy finansowej, jeśli wcześniej czy później nie odbierze mu środków. Wszystkie fundusze rządu pochodzą z podatków.
Kiedy rząd udziela przemysłowi pożyczek lub subsydiów, w istocie opodatkowuje prywatnych przedsiębiorców odnoszących sukcesy, aby wesprzeć tych, którym się nie powiodło.
Gdyby rzeczywiście było prawdą, że wprowadzenie maszyn oszczędzających pracę przyczynia się do wciąż wzrastającego bezrobocia i nędzy, należałoby wyciągnąć z tego logiczne konsekwencje – nie tylko w dziedzinie techniki, lecz także dla całego naszego pojęcia cywilizacji. Trzeba by było uznać za przekleństwo nie tylko wszelki przyszły postęp techniczny; za równie straszliwy musielibyśmy uważać postęp, który dokonał się w przeszłości. Co dzień każdy z nas stara się ograniczyć wysiłki, jakich wymaga osiągnięcie zamierzonych celów.
Każdy pracodawca, zarówno mały, jak i wielki, stale usiłuje uzyskać wyniki w sposób oszczędniejszy i wydajniejszy – to znaczy oszczędzając ludzką pracę. Każdy inteligentny robotnik stara się ograniczyć wysiłek, jakiego wymaga wykonanie wyznaczonej pracy. Najambitniejsi spośród nas próbują bez dodatkowego wysiłku poprawiać wyniki, których osiągnięcie zajmuje nam określoną liczbę godzin. Gdyby technofobowie dbali o logikę i spójność, musieliby przekreślić cały postęp i wynalazczość jako nie tylko bezużyteczne, lecz także niebezpieczne.
Postęp cywilizacji nie oznaczał wzrostu zatrudnienia, ale jego ograniczanie.
Wznoszenie murów celnych przynosi ten sam skutek, co wznoszenie murów rzeczywistych.
Jeśli rozważać eksport i import łącznie, prawdziwą przyczyną, dla której kraj potrzebuje pierwszego, jest konieczność zapłaty za drugi.
(…) jedna z funkcji zysku polega na tym, że kieruje on czynniki produkcji w taki sposób, by proporcje tysięcy różnych dóbr rozłożyły się zgodnie z popytem. Żaden biurokrata, nawet najbłyskotliwszy, nie może arbitralnie rozwiązać tego problemu.
Wbrew potocznym wyobrażeniom zyski osiąga się nie drogą podnoszenia cen, ale wprowadzając oszczędności i zwiększając wydajność, co obniża koszty produkcji.
Widzieć problem w całości, a nie we fragmentach – oto cel prawdziwej ekonomii.
Kiedy rząd udziela przemysłowi pożyczek lub subsydiów, w istocie opodatkowuje prywatnych przedsiębiorców odnoszących sukcesy, aby wesprzeć tych, którym się nie powiodło.
Gdyby rzeczywiście było prawdą, że wprowadzenie maszyn oszczędzających pracę przyczynia się do wciąż wzrastającego bezrobocia i nędzy, należałoby wyciągnąć z tego logiczne konsekwencje – nie tylko w dziedzinie techniki, lecz także dla całego naszego pojęcia cywilizacji. Trzeba by było uznać za przekleństwo nie tylko wszelki przyszły postęp techniczny; za równie straszliwy musielibyśmy uważać postęp, który dokonał się w przeszłości. Co dzień każdy z nas stara się ograniczyć wysiłki, jakich wymaga osiągnięcie zamierzonych celów.
Każdy pracodawca, zarówno mały, jak i wielki, stale usiłuje uzyskać wyniki w sposób oszczędniejszy i wydajniejszy – to znaczy oszczędzając ludzką pracę. Każdy inteligentny robotnik stara się ograniczyć wysiłek, jakiego wymaga wykonanie wyznaczonej pracy. Najambitniejsi spośród nas próbują bez dodatkowego wysiłku poprawiać wyniki, których osiągnięcie zajmuje nam określoną liczbę godzin. Gdyby technofobowie dbali o logikę i spójność, musieliby przekreślić cały postęp i wynalazczość jako nie tylko bezużyteczne, lecz także niebezpieczne.
Postęp cywilizacji nie oznaczał wzrostu zatrudnienia, ale jego ograniczanie.
Wznoszenie murów celnych przynosi ten sam skutek, co wznoszenie murów rzeczywistych.
Jeśli rozważać eksport i import łącznie, prawdziwą przyczyną, dla której kraj potrzebuje pierwszego, jest konieczność zapłaty za drugi.
(…) jedna z funkcji zysku polega na tym, że kieruje on czynniki produkcji w taki sposób, by proporcje tysięcy różnych dóbr rozłożyły się zgodnie z popytem. Żaden biurokrata, nawet najbłyskotliwszy, nie może arbitralnie rozwiązać tego problemu.
Wbrew potocznym wyobrażeniom zyski osiąga się nie drogą podnoszenia cen, ale wprowadzając oszczędności i zwiększając wydajność, co obniża koszty produkcji.
Widzieć problem w całości, a nie we fragmentach – oto cel prawdziwej ekonomii.
Inflacja umożliwia niektórym ludziom bogacenie się poprzez spekulacje i nadzwyczajne zyski, zamiast poprzez ciężką pracę. Nagradza hazard i karze oszczędność. Ukrywa i zachęca do marnotrawstwa i nieefektywności w produkcji. W końcu ma tendencję do demoralizowania całej społeczności. Promuje spekulację, hazard, marnotrawstwo, luksus, zazdrość, niechęć, niezadowolenie, korupcję, przestępczość i rosnące dążenie do większej interwencji, która może zakończyć się dyktaturą.
Henry Hazlitt cz.1
Henry Hazlitt cz.1
czwartek, 31 maja 2018
Henry Louis Mencken 3
Wierzę w tylko jedną rzecz i tą rzeczą jest wolność jednostki. Jeżeli człowiek ma kiedykolwiek osiągnąć godność, może tego dokonać wyłącznie jeśli jednostki będą posiadały niepodważalne prawo myślenia i wyrażania czegokolwiek zechcą. Jestem przeciwnikiem każdej osoby czy organizacji, która chciałaby to prawo ograniczyć […] i możemy być pewni mocy tego prawa wyłącznie wtedy, gdy zostanie ono przyznane wszystkim ludziom”[2]. Innym razem pisał, że wierzy w całkowitą wolność jednostki, wolność „do stopnia, w którym będzie ona nie do zniesienia, a nawet przekraczającą ten limit poznania”. W dziele Addendum on Aims Mencken napisał: „Jestem radykalnym libertarianinem i wierzę w całkowitą wolność słowa. Jestem przeciwnikiem więzienia ludzi za ich opinie, a jeżeli już o tym mowa — przeciwnikiem więzienia ich za cokolwiek”. W liście do jednego ze swoich biografów, Ernesta Boyda, pisał z kolei: „Z moich przemyśleń wynika, że jedyną rzeczą, w którą wierzę, jest wolność. Ale nawet w nią nie wierzę tak bardzo, żeby kogoś do niej zmuszać. Nie chcę być reformatorem, bez względu na to, jak głośno będę ją propagował czy sprzeciwiał się wszystkim chorobom, które toczą zniewolone społeczeństwo.
Esencją każdej formy rządu jest spiskowanie przeciwko człowiekowi wybitnemu. Zadaniem władzy jest uciskanie go i czynienie go niezdolnym do działania. Jeżeli jest to organizacja arystokratyczna, jej celem jest ochrona człowieka wybitnego pod względem pochodzenia przed człowiekiem prawdziwie wybitnym. Jeżeli jest to organizacja demokratyczna, jej zadaniem jest ochrona człowieka słabszego w każdym względzie przed wszystkimi innymi. Jedną z głównych funkcji władzy jest dyscyplinowanie ludzi przy użyciu siły, sprawienie by byli do siebie jak najbardziej podobni i od siebie jak najbardziej zależni. Wyszukuje wśród nich i niszczy każdą oznakę indywidualizmu. Doszukuje się w nim bowiem możliwości zmian, a zatem zagrożenia dla swoich przywilejów. Najgroźniejszym człowiekiem dla jakiejkolwiek formy rządu jest człowiek potrafiący myśleć samodzielnie, lekceważąc wszelkie zabobony czy tabu. Nieuchronnie dochodzi on bowiem do wniosku, że rząd ten jest nieuczciwy, niepoczytalny i nie może być dłużej tolerowany.
...ta mafia jest prawie niekaralna. Jej najgorsze przewinienia, nawet te uskuteczniane bezczelnie i otwarcie dla własnego zysku, w świetle naszego prawa nie są uznawane za przestępstwa. Od pierwszych dni istnienia republiki, zaledwie kilku urzędników zostało postawionych w stan oskarżenia i osadzonych w więzieniu. Liczba ludzi odsiadujących wyroki za sprzeciw wobec zbrodni popełnianych przez rząd jest zawsze dziesięć razy większa niż liczba urzędników skazanych za gnębienie podatników. Na świecie nie ma już obywateli — istnieją wyłącznie podwładni. Podwładni dniami i nocami pracujący jak niewolnicy dla swoich panów, zobowiązani do poświęcenia życia dla swojego właściciela.
Rewolucje polityczne zwykle nie osiągają niczego wartościowego. Jedynym ich celem jest pozbycie się jednej bandy złodziei, by zastąpić ją inną. Rewolucjoniści, którzy doszli do władzy, będą oczywiście przekonywać innych, że dokonali czegoś wspaniałego, a każdy kto ma czelność twierdzić inaczej, skończy na stryczku. To oczywiście w żadnym stopniu nie udowadnia ich sukcesu
Demokracja to kult szakali wyznawany przez osły
Wierzę, że każdy rząd jest zły, bo zawsze jest równoznaczny z wojną przeciwko wolności jednostki, a system demokratyczny jest tak zły, jak każdy inny […]
Wierzę w całkowitą wolność słowa i myśli — zarówno dla najuboższych, jak i najpotężniejszych — oraz wolność wyboru każdego stylu życia, niestanowiącego przeszkody w funkcjonowaniu zorganizowanego społeczeństwa.
Wierzę w zdolność człowieka do opanowania tego świata, odkrycia z czego jest zrobiony i jak działa. Wierzę w postęp ludzkości.
Ale można to wszystko wyrazić prostszymi słowami. Wierzę, że lepiej jest mówić prawdę niż kłamać. Wierzę, że lepiej jest być wolnym niż niewolnikiem. I wierzę, że lepiej jest zdobywać wiedzę niż być ignorantem.
-- amerykański dziennikarz, eseista, redaktor czasopisma, satyryk
http://mises.pl/blog/2016/05/28/henry-louis-mencken-radosny-libertarianin/
Esencją każdej formy rządu jest spiskowanie przeciwko człowiekowi wybitnemu. Zadaniem władzy jest uciskanie go i czynienie go niezdolnym do działania. Jeżeli jest to organizacja arystokratyczna, jej celem jest ochrona człowieka wybitnego pod względem pochodzenia przed człowiekiem prawdziwie wybitnym. Jeżeli jest to organizacja demokratyczna, jej zadaniem jest ochrona człowieka słabszego w każdym względzie przed wszystkimi innymi. Jedną z głównych funkcji władzy jest dyscyplinowanie ludzi przy użyciu siły, sprawienie by byli do siebie jak najbardziej podobni i od siebie jak najbardziej zależni. Wyszukuje wśród nich i niszczy każdą oznakę indywidualizmu. Doszukuje się w nim bowiem możliwości zmian, a zatem zagrożenia dla swoich przywilejów. Najgroźniejszym człowiekiem dla jakiejkolwiek formy rządu jest człowiek potrafiący myśleć samodzielnie, lekceważąc wszelkie zabobony czy tabu. Nieuchronnie dochodzi on bowiem do wniosku, że rząd ten jest nieuczciwy, niepoczytalny i nie może być dłużej tolerowany.
...ta mafia jest prawie niekaralna. Jej najgorsze przewinienia, nawet te uskuteczniane bezczelnie i otwarcie dla własnego zysku, w świetle naszego prawa nie są uznawane za przestępstwa. Od pierwszych dni istnienia republiki, zaledwie kilku urzędników zostało postawionych w stan oskarżenia i osadzonych w więzieniu. Liczba ludzi odsiadujących wyroki za sprzeciw wobec zbrodni popełnianych przez rząd jest zawsze dziesięć razy większa niż liczba urzędników skazanych za gnębienie podatników. Na świecie nie ma już obywateli — istnieją wyłącznie podwładni. Podwładni dniami i nocami pracujący jak niewolnicy dla swoich panów, zobowiązani do poświęcenia życia dla swojego właściciela.
Rewolucje polityczne zwykle nie osiągają niczego wartościowego. Jedynym ich celem jest pozbycie się jednej bandy złodziei, by zastąpić ją inną. Rewolucjoniści, którzy doszli do władzy, będą oczywiście przekonywać innych, że dokonali czegoś wspaniałego, a każdy kto ma czelność twierdzić inaczej, skończy na stryczku. To oczywiście w żadnym stopniu nie udowadnia ich sukcesu
Demokracja to kult szakali wyznawany przez osły
Wierzę, że każdy rząd jest zły, bo zawsze jest równoznaczny z wojną przeciwko wolności jednostki, a system demokratyczny jest tak zły, jak każdy inny […]
Wierzę w całkowitą wolność słowa i myśli — zarówno dla najuboższych, jak i najpotężniejszych — oraz wolność wyboru każdego stylu życia, niestanowiącego przeszkody w funkcjonowaniu zorganizowanego społeczeństwa.
Wierzę w zdolność człowieka do opanowania tego świata, odkrycia z czego jest zrobiony i jak działa. Wierzę w postęp ludzkości.
Ale można to wszystko wyrazić prostszymi słowami. Wierzę, że lepiej jest mówić prawdę niż kłamać. Wierzę, że lepiej jest być wolnym niż niewolnikiem. I wierzę, że lepiej jest zdobywać wiedzę niż być ignorantem.
-- amerykański dziennikarz, eseista, redaktor czasopisma, satyryk
http://mises.pl/blog/2016/05/28/henry-louis-mencken-radosny-libertarianin/
poniedziałek, 28 maja 2018
sobota, 26 maja 2018
Walter E. Williams

Ale pozwól mi przedstawić moją definicję sprawiedliwości społecznej: zachowuję to, co zarobię, a ty zachowujesz to, co ty zarobisz. Czy się nie zgadzasz? Więc powiedz mi, ile mojego zarobku należy do ciebie i dlaczego?
Demokracja i wolność to nie to samo. Demokracja to trochę więcej niż rządy tłumu, a wolność odnosi się do suwerenności jednostki.
Przed kapitalizmem sposób gromadzenia ogromnego majątku polegał na kradzieży, grabieży i zniewalaniu bliźniego. Kapitalizm sprawił, że bogacenie się, polega na służeniu swoim bliźnim.
Wolę złodzieja od kongresmana. Złodziej weźmie pieniądze i pójdzie sobie, a kongresman będzie stał i zanudzał cię powodami, dla których je wziął.
walterewilliams.com
czwartek, 24 maja 2018
poniedziałek, 21 maja 2018
Hanna Arendt
Im mniej polityki, tym więcej wolności.
-- niemiecka teoretyczka polityki, filozofka i publicystka
sobota, 19 maja 2018
Tadeusz Kościuszko
Pierwszy krok do zrzucenia niewoli to odważyć się być wolnym, pierwszy krok do zwycięstwa – poznać się na własnej sile.
Mniemają niektórzy, iż potrzeba pierwej oświecić lud, zanim mu dać wolność. Ja rozumiem przeciwnie, że chcąc oświecić lud, trzeba go uwolnić. Wieleż narodów w historii znamy, co nie umiały czytać, a byli wolnymi? Wolność nie jest nauką, ale potrzebą duszy, tak wpływającą do szczęścia człowieka jak czyste powietrze do zdrowia.
Wybaczcie - sama tylko wolność nie daje wieśniakowi i jego rodzinie utrzymania. Musi on zarobić na życie bądź pracą, bądź rzemiosłem albo przemysłem lub też przez posiadanie na własność ziemi, co jest najkorzystniejsze dla kraju, inaczej uczyni się z nich złoczyńców.
-- inżynier wojskowy, naczelnik insurekcji kościuszkowskiej, generał, fortyfikator
Mniemają niektórzy, iż potrzeba pierwej oświecić lud, zanim mu dać wolność. Ja rozumiem przeciwnie, że chcąc oświecić lud, trzeba go uwolnić. Wieleż narodów w historii znamy, co nie umiały czytać, a byli wolnymi? Wolność nie jest nauką, ale potrzebą duszy, tak wpływającą do szczęścia człowieka jak czyste powietrze do zdrowia.
Wybaczcie - sama tylko wolność nie daje wieśniakowi i jego rodzinie utrzymania. Musi on zarobić na życie bądź pracą, bądź rzemiosłem albo przemysłem lub też przez posiadanie na własność ziemi, co jest najkorzystniejsze dla kraju, inaczej uczyni się z nich złoczyńców.
-- inżynier wojskowy, naczelnik insurekcji kościuszkowskiej, generał, fortyfikator
czwartek, 17 maja 2018
poniedziałek, 14 maja 2018
Kazimierz Staszewski
Wolność? Po co wam wolność?
Macie przecież telewizję
( utwór Po co wolność )
Gdy coś jest nielegalne, to tworzy czarny rynek
Ten tworzy gangsterów, pieniędzy brudny obieg
Gdy ci się już wzbogacą, a wzbogacą się szybko
Dużo będą płacić przekupnym politykom
Politycy uchwalają to, co gangi zalecają
A potem po wypłatę ochoczo się zgłaszają
To, co widać i słychać, jest proste i banalne
Co jest nielegalne, jest bardziej opłacalne
( utwór 5 lat z płyty Spalaj się! )
Na przykład w cenie benzyny 70% to podatek
Na utrzymanie tej hydry nienasyconej, ich dzieci, żon i matek
I właściwie kto wódki nie pije ten jest wywrotowcem, tak
Świadomie uszczuplającym dochody państwa – bezideowcem
( utwór Cztery pokoje )
Nie popieram rządu jakiegokolwiek. Na wybory się nie wybieram. Mój głos zmarnuję z pełną świadomością. I to jest z mojej strony ostatnie słowo wokół tej żenującej ruchawki.
( „Nowości”, 28 września 2011 )
Iluzja wolności wbrew pozorom jest taka sama i w systemie demokracji zachodniej i w socjalizmie. Państwo nigdy nie przestaje być aparatem opresji i inwigilacji, zmieniają się narzędzia.
(Idę tam gdzie idę: Autobiografia )
-- polski muzyk, wokalista, saksofonista
sobota, 12 maja 2018
Waldemar Rajca
Socjalizm to ustrój wsteczny. Ustrój, który niczego nie tworzy - tylko marnuje to co jeszcze w kapitalizmie funkcjonującym na obrzeżach socjalizmu - zostało wytworzone. To najgorszy ustrój wymyślony przez człowieka przeciw człowiekowi. Na jego zgubę. Nie ma żadnego pożytku z tego nonsensu dla zwykłego człowieka. Jedyne pożytki ciągnie biurokracja.
-- polski publicysta
Im większa redystrybucja upaństwowionych pieniędzy – tym większe marnotrawstwo i złodziejstwo. Nowotwór socjalizmu rozrasta się w sposób nieprawdopodobny – wszędzie powstają pomniki socjalizmu budżetowego.
Socjalizm biurokratyczny jest najlepszą receptą na śmierć gospodarczą.
-- polski publicysta
czwartek, 10 maja 2018
Monteskiusz

Wolność to dobro, które umożliwia korzystanie z innych dóbr.
Naród wolny może mieć oswobodziciela; naród ujarzmiony może mieć tylko innego ciemięzcę.
Nieograniczone posłuszeństwo wymaga ciemnoty u tego, który rozkazuje, prawie w takim samym stopniu jak u tego, który słucha.
Czy państwo zacznie od zubożenia obywateli, aby się wzbogacić? Czy zaczeka, aby zamożni obywatele wzbogacili je? Czy chwyci się pierwszej korzyści, czy drugiej? Czy zacznie od bogactwa, czy na nim skończy.
Nie ma okrutniejszej tyranii, niż ta, która funkcjonuje pod osłoną prawa i w imię sprawiedliwości.
-- francuski filozof, prawnik, wolnomularz i pisarz doby Oświecenia
poniedziałek, 7 maja 2018
Jack Ruby
Jeśli wybory są świętem wolności, to lincz jest świętem sprawiedliwości.
-- amerykański gangster, właściciel klubu nocnego w Dallas, zabójca Lee Harveya Oswalda
-- amerykański gangster, właściciel klubu nocnego w Dallas, zabójca Lee Harveya Oswalda
sobota, 5 maja 2018
czwartek, 3 maja 2018
Harry Browne
Od palenia marihuany nikt jeszcze nie umarł, za to miliony ludzi poniosło śmierć, ponieważ uwierzyło politykom. Dlaczego więc marihuana jest wciąż zakazana, a politycy wciąż legalni?
Politycy lewicowi zabierają twoją wolność w imieniu dzieci i walki z ubóstwem, a prawicowi politycy czynią to w imię wartości rodzinnych i walki z narkotykami. Tak czy inaczej, rząd rośnie i stajemy się mniej wolni.
Rząd jest dobry w jednej rzeczy. Wie, jak złamać twoje nogi, a następnie poda Ci kule i powie: "Zobacz, gdyby nie było rządu, nie mógłbyś chodzić".
Nie możesz dać rządowi uprawnień do czynienia dobra, nie dając mu również prawa do czynienia zła, w rzeczywistości do czynienia czegokolwiek chce.
Imigranci przyjeżdżali do Ameryki, szukając wolności słowa, wolności wyznania i wolności od rządu. Teraz szukają bezpłatnej opieki zdrowotnej, bezpłatnej edukacji i bezpłatnego obiadu.
Wolny rynek karze nieodpowiedzialność. Rząd to nagradza.
-- amerykański polityk, pisarz oraz analityk finansowy, libertarianin
Subskrybuj:
Posty (Atom)